همه نکاتی که باید در مورد یاقوت سرخ بدانید

یاقوت سرخ بسیار نادر و کمیاب است و یکی از ارزشمندترین جواهر سنگ قیمتی در طبیعت محسوب می شود. این سنگ رنگ مهیجی داره که از رنگ قرمزِ مایل به قهوه ای تا قرمز روشن شبیه به تمشکِ رسیده می باشد. ما در این مقاله بانی گالری قصد داریم شما را با ویژگی ها ،خواص درمانی و نحوه نگهداری از یاقوت سرخ آشنا کنیم.

سختی و درخشندگی مقاومت ناپذیر این سنگ ،همانند الماس هست.رنگ یاقوت سرخ با یک تشعشع ماهتابی همراه هست که توسط نورهای طبیعی و مصنوعی تحریک می شود و باعث می شود یاقوت سرخ در زیر نور آفتاب براق ظاهر شود. رنگ، مهم ترین صفت و ویژگی یاقوت سرخ است، در حالی که شفافیتِ آن، دومین صفت و ویژگی مهم آن می باشد.

یاقوت قرمز در واقع بسیار به یاقوت کبود نزدیک می باشد چرا که هر کدام از آنها جزئی از خانواده کورندوم محسوب می‌شود.

آن ها از مواد معدنی یکسان تشکیل شده‌اند، اما فقط دارای رنگ‌های متفاوتی از هم می باشند، یاقوت قرمز کمی نازک تر از سنگ یاقوت کبود می باشد که ممکن است عجیب و غریب به نظر برسد ، چرا که آنها از یک مواد معدنی تشکیل شده‌اند. هرچند که طبیعت اجازه نمی دهد که هر سنگی در یک خانواده معدنی قرار بگیرد.

در واقع یاقوت های بزرگ ،قیمت های بالایی معادل یاقوت های هم اندازه خود دارند.
یاقوت قرن هاست که گرانبهاست و علتش نیز سختی 9Mohs همراه با رنگ قرمز فوق العاده و درخشش شیشه ای آن است.
یاقوت گونه ای از کوراندوم است که رنگ قرمزش را از کرومیوم می گیرد. کوراندومی که در هر رنگی غیر از قرمز باشد در دسته یاقوت کبود قرار می گیرد.
کلمه کوراندوم از واژه Kurundam به معنی یاقوت قرمز گرفته شده است.کروندوم به خودی خود تقریبا بی رنگ است و عامل رنگ دهنده در روبی عنصر کروم است و همانطور که قطعا دیده اید سایه هایی قهوه ای رنگ در یاقوت سرخ وجود دارد. دلیل آن مقدار بسیار کمی از فلز آهن در ترکیب شیمیایی آن ها است. تقریبا در هر معدنی یک نوع رنگ روبی مختص خود را دارد و فرمول خاصی برای تعیین رنگ آن بر اساس مکان وجود ندارد.

معمولا پراکندگی رنگ در سرتاسر نقاط روبی متفاوت است و لکه های قرمز یا نوارهایی در آن مشاهده می شود. بهترین رنگ روبی رنگ قرمز خالص است که به “خون کبوتر” معروف است. اصطلاحاتی رایج در بازار جواهرات مانند یاقوت برمه یا یاقوت سرخ سیامی، در واقع بخاطر کیفیت بالای رنگ آن است نه به خاطر مکان استخراج آن.

ویژگی های مهم

1-از مهم ترین خواص یاقوت سرخ اصل این هست که قلب را از عشق لبریز می کند و باعث پرورش نیرو های معنوی می شود همچنین رشد شخصیت، امید به زندگی، شهامت و شجاعت را بیشتر می کند.
 2-سنگ یاقوت قرمز در درجه بندی سخت ترین کانی ها بعد از الماس جزو سخت‌ترین کانی‌ها بشمار می آید. کوراندوم  ممکن است دارای مقدار کمی ناخالصی از عناصری مانند تیتانیوم، مس، منگنز، کروم و آهن باشد. وجود ناخالصی‌هایی درون سنگ رنگ های متفاوتی را مانند آبی، زرد، بنفش، صورتی، نارنجی، و سرخ در کوراندوم به وجود می آورد.
3-از خواص یاقوت سرخ اصل این است که در برابر پرتو ایکس موج های کوتاه و بلند مقاومت از خود نشان می‌دهد.
4-یاقوت قرمز نماد شانس، وفاداری و ثروت و برکت و همچنین نماد عشق است.
5-بین‌ سنگ‌های‌ قرمز معروف به علت خواص یاقوت سرخ اصل این گوهر بیشترین‌ طرفدار را دارد و با ارزش‌ ترین‌ می باشد و از گرانبها ترین سنگ‌های‌ جواهر محسوب‌ می‌شود.
6-این گوهر قرمز رنگ در سایزهای‌ بیشتر از پنج‌ قیراط، از الماس‌ با ارزش‌ تر می شود و در میان‌ جواهرات‌ به‌ سلطان‌ سنگ‌ها می شناسند.

خواص یاقوت سرخ

برای آن دسته افرادی که در تیر ماه متولد شده اند، سنگ یاقوت قرمز به عنوان سنگ ماه تولد آن ها از هزاران سال پیش درنظر گرفته شده است.برخی آثاری که این سنگ بر روی نگهدارنده آن به جای میگذارد عبارت است از : اخلاص،شادی،صداقت و شجاعت .خواص شفابخشی هم برای سنگ ماه تیرماه (یاقوت سرخ) در نظر گرفته شده که مربوط به پاکسازی و سلامت خون،عفونت و افزایش الگو های تفکر مثبت می باشد. همچنین یاقوت سرخ به منضور افزایش دریافت انرژِی،سخاوت،ایجاد رفاه و موفقیت نیز استفاده می شود.

یاقوت سرخ در قرون وسطی سنگ مورد استفاده اغلب کشیشان بوده و اعتقاد داشتند که این سنگ از بهشت آمده است.یاقوت پس از الماس بیشترین سختی را داره و وزن آن بیشتر از پنج قیراط باشد، ارزش آن معادل و یا حتی بیشتر از الماس است.

نگهداری از جواهرات یاقوت سرخ

از آنجا که یاقوت های سرخ بسیار سخت و بادوام هستند، از آن ها به راحتی می توان مراقبت کرد. یاقوت های سرخ باید در جعبه های پارچه ای نگهداری شوند و از دیگر جواهراتی که ممکن هست باعث خراش آن ها بشوند دور نگه داری شود. هنگامی که خواستید آنها را تمیز کنید می توانید از آب کافی و یک قلمو و یا از وسایل تمیزکننده جواهرات نیز استفاده کنید. بسیار مهم است بعد از تمیز کردن سنگ آن را به طور کامل شستشو دهید و آن را خشک کنید. اگر شما از یاقوت سرخ خود مراقبت کنید این سنگ در کنار شما باقی خواهد ماند و زیبایی اش را برای سالیان سال حفظ خواهد کرد.

خواص درمانی یاقوت سرخ

این سنگ بر علیه بیماری های همه گیر و عفونی از جمله طاعون مورد استفاده قرار گرفته است و ابوریحان آن را برای تنظیم گردش خون بیمار های قلبی و کم خونی و تقویت گرمی مزاج و غدد فوق کلیوی پیشنهاد کرده است. این سنگ فشار خون پایین را افزایش می دهد و ضعف و ناتوانی را کاهش می دهد و با به جریان در آوردن خون در مویرگ های چشم باعث نیرو بخشی به آن می شود. نافع غدد تیموس سلسه اعصاب است و در صورت استفاده صحیح زیر نظر یک درمانگر متبحر تاثیر زیادی بر روی درمان سرطان خون دارد.  

امیدواریم که این مقاله بانی گالری برای شما مفید بوده باشه و با ویژگی ها و خواص درمانی یاقوت سرخ آشنا شده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟
X
question