چگونه حساسیت به زیورآلات را از بین ببریم؟

استفاده از بدلیجات به دلیل گرانی طلا و جواهرات و جذابیت ظاهری بیشتر مورد استقبال خانم ها هست، اما در این میان برخی از علاقمندان به این نوع از زیورآلات دچار حساسیت‌های پوستی می شوند.ما در بانی گالری مفتخریم درجهت رضایت شما همراهان و رفع این مشکل مقاله ای در اختیارتان قرار دهیم.

حساسیت به بدلیجات در بسیاری از افراد وجود دارد. یکی از مسائل مهمی که خانم‌ها در استفاده از بدلیجات با آن روبه‌رو می شوند، آلرژی به بدلیجات می باشد. نیکل موجود در برخی از بدلیجات ممکن هست که باعث خارش و سوزش در خانم‌ها و حتی آقایان بشود. بانی گالری در این نوشته راهکارهایی را جهت پیشگیری از این مشکل ارائه کرده است.

وقتی کل بدنتان پر از جوش می‌شود

نوع شدید‌تر واکنش به جواهرآلات که شامل واکنش پوستی و ایجاد حساسیت هست، ‌عموما به دلیل وجود نیکل‌ در زیورآلات تزئینی می باشد. در واقع اکثر مشکلات را همین نیکل موجب می‌شود. این واکنش سن و سال نمی‌شناسد و معمولا 12 تا 48 ساعت بعد از آن‌که برای نخستین‌بار از زیورآلات نیکل‌دار خود استفاده کره اید اتفاق می‌ افتد.واکنش پوستی ممکن هست شامل جوش‌های قرمز خارش دار باشد. به‌طور معمول این واکنش‌ها در ناحیه‌ای از پوست که با آن زیورآلات تماس داشته اند ایجاد می‌شود. اما گاهی هم دیده شده است که واکنش در تمام نقاط بدن ایجاد می‌شود. اگر واکنش شدید نسبت به نیکل در بدن شما ایجاد بشود ممکن هست هر بار که از زیورآلات حاوی نیکل استفاده می کنید در کل بدن‌تان واکنش‌های پوستی شدید ایجاد شود.

علائم حساسیت به بدلیجات

علائم حساسیت به بدلیجات قرمزی، التهاب، خارش و خشکی پوست است. همچنین در موارد شدیدتر فرد دچار کهیر و تاول نیز می‌شود. ناگفته نماند که حتی در استفاده طولانی مدت از بدلیجات پوست بدن ضخیم و تیره رنگ می‌شود.

حساسیت پوستی چیست؟

پوست جزو حساس‌ترین بخش‌های بدن هست که در صورت عدم مراقبت مناسب از آن به سادگی آسیب پذیر می‌شود. وقتی پوست شما در معرض برخی مواد یا شرایط قرار بگیرد واکنش‌هایی را به صورت حساسیت پوستی از خود نشان می‌دهد که می‌توان انواع مختلف زیر را برای آن متصور شد. حساسیت پوستی خود را به شکل‌های مختلفی نشان می‌دهد از جمله حساسیت پوستی همراه با خارش و قرمزی و یا حساسیت بدون خارش و گا‌ها زخم‌های سطحی که هر کدام دارای علت‌های مختلف و روش درمان متفاوت هست.

حساسیت های پوستی و استفاده از بدلیجات

حساسیت به فلز نیکل، یکی از رایج ترین انواع حساسیت های پوستی هست و به طور میانگین 5 تا 10 درصد از ساکنین بخش های صنعتی جهان از چنین حساسیتی رنج می برند. بر طبق آخرین یافته های دانشمندان، این حساسیت می تواند در هر زمانی از عمر یک انسان به وجود بیاید و منشا آن زندگی کردن در مناطقی هست که تراکم فلز نیکل بالا باشد.

نیکل فلزی هست که برای ساخت اکثر زیورآلات ارزان قیمت از آن استفاده می شود. این فلز به طور معمول با سایر فلز ها ترکیب شده تا آلیاژ هایی مقاوم و مناسب برای صنعت زیورآلات را تشکیل بدهند. این فلز تنها در زیورآلات نیست بلکه در بسیاری از وسایل که در طول روز با آن ها سروکار داریم، از جمله سکه ها، میخ، گیره ی کاغذ و زیپ لباس و کیف نیز از آن استفاده شده است. علایم حساسیت به این فلز می تواند به طور گسترده در سطح پوست شما و یا به صورت منطقه ای و تنها در بخش هایی که در تماس مستقیم با این فلز بوده است، بروز کند.

اگر بخواهیم حساسیت‌های پوستی را به صورت کلی تقسیم بندی بکنیم به تقسیم بندی پایین خواهیم رسید؛

  1. حساسیت پوستی آلرژیک: فرد در اثر تماس با ماده‌ای که در محیط وجود دارد دچار التهاب می‌شود، مثلاً کسی که به ساعت، حلقه و بدلیجات حساسیت دارد.
  2. حساسیت پوستی تحریکی: در اثر تماس زیاد با ماده حساسیت زا (محرک) به وجود می‌آید. مثلاً کسی که به دنبال تماس مکرر با مواد شوینده نسبت به آن‌ها حساسیت پیدا می‌کند.
  3. حساسیت‌های شغلی: کسانی که با سیمان و مواد ساختمانی و … در تماس هستند، ممکن هست دچار حساسیت پوستی بشوند.
  4. حساسیت پوستی خانم‌های خانه دار: که در اثر کارهای خانه و شست و شو ایجاد می‌شود.
  5. حساسیت پوستی به دستبند فلزی:تماس طولانی پوست با مواد به کار رفته در جنس دستبندها از جمله فلز نیکل، کبالت، طلا، فرمالدییدها و… می تواند به خصوص در افراد آلرژیک و حساس باعث طیف وسیعی از ضایعات پوستی بشود.
  6. حساسیت به نیکل:نیکل فلز نقره ای رنگی هست که به طور گسترده در ساخت اجزای فلزی دستبندها، دکمه ها و سگک ها به کار می رود و براساس مطالعات، شایع ترین آلرژن در دنیا است و در بسیاری از موارد همراه فلز کبالت استفاده می شود. افزایش تعریق در زیر مناطق محصور شده با دستبند باعث افزایش تعداد آلرژن نیکل آزادشده می شود که ضایعات اگزمایی خارش دار را همراه دارد.
  7. حساسیت به عطری که به دستبند می زنند:برخی افراد به صورت عادتی به دستبندهای خود عطرهای خوشبوکننده می زنند اما برخی مواد سازنده عطرها نیز می تواند باعث آسیب های الرژیک پوستشود.
  8. حساسیت به بدلیجات:فرمالدیید گازی هست که در ساخت رنگ ها در برخی بدلیجات استفاده می شود. در بدلیجاتی که در ساخت اجزای آن از فرمالدیید استفاده شده نیز طیف وسیعی از عوارض ناخواسته مثل درماتیت های تماسی آلرژیک را شاهدیم.
  9. حساسیت به منسوجات:حساسیت به منسوجات به کار رفته در دستبند هم معمولا ناشی از رنگ های به کار رفته در بافت منسوجات هست و نه به دلیل فیبرهای طبیعی یا مصنوعی موجود در آنها. هرچه دستبندی تنگ تر بسته شده باشد، به دلیل تماس بیشتر احتمال بروز مشکل بیشتر است.
  10. حساسیت به دستبند پلاستیکی:استعمال دستبندهای پلاستیکی هم ممکن هست طیف وسیعی از مشکل های پوستی را همراه داشته باشد. در این موارد مونومرهای غیرپلیمریزه موجود در محصول پلاستیکی نهایی یا سایر موادی که با هدف ایجاد ثبات محصول یا به عنوان رنگ افزودنی به ترکیب پلاستیک اضافه می شود عامل بروز مشکل می باشد.

راهکارهایی برای پیشگیری از حساسیت به بدلیجات

از آلرژی به بدلیجات خود نگران نباشید. راه‌‌حل‎هايی برای رفع این مشكل وجود دارد که به آن اشاره کرده‌ایم عبارت هست از:

  • حتما از بدلیجات استيل و پلاستیک ‌استفاده كنيد.
  • اگر بدلیجات و اکسسوری‌های بدلی را دوست داريد از بدلیجاتی با جنس پلاستيك و یا استیل استفاده نمایید. سنجاق گردنبند و گيره گوشواره نسبت به سایر قسمت‌ها حساسيت‌زاتر هستند. اگر قسمت‌های حساسیت زای بدلیجات شما از جنس نيكل باشد می‌توانيد آن قسمت‌ها را با استيل يا بندها و يا نقره جايگزين کنید.
  • می توانید از لاك ناخن برای رفع حساسیت به بدلیجات استفاده كنيد. قفل يا گيره گوشواره‌ها و گردنبندها را به طور کامل با لاك ناخن بی رنگ و براق‌کننده بپوشانيد، حتی اگر با اين روش نیز حساسيت شما برطرف نشد بهتر هست  كه دیگر قید استفاده از آن ها را بزنید همچنین از آبکاری بدلیجات قدیمی خود غافل نشوید.
  • اگر دوست دارید که از بدلیجات قدیمی خود هم استفاده کنید پس حتما فراموش نکنید که جهت رفع و دچار نشدن به مشکل حساسیت به بدلیجات، بدلیجات قدیمی خود را با لایه هایی از جنس استیل آبکاری کنید. به این علت که بدلیجات، در مدت طولانی لایه‌ی محافظشان را از دست می‌دهند.
  • بدن خود را قبل از استفاده از بدلیجات حتما کاملا خشک کنید که مرطوب نباشد. زیرا بعضی از قسمت های حساسیت زایی در بدن وجود دارد که در صورت خیسی، بدن بلافاصله واکنش نشان داده و دچار التهاب و قرمزی می‌شود.
  • از مرطوب کننده برای رفع حساسیت به بدلیجات استفاده کنید.استفاده از مرطوب کننده‌ها قبل از استفاده از بدلیجات به علت ایجاد یک لایه مرطوب ، از تماس مستقیم و حساسیت به بدلیجات پیشگیری هم می‌کند.

استفاده از جواهرات هایبو آلرژیک:

در زمان خرید محصولات از برند‌های معتبر، می‌توانیم به گزینه هک شده روی جعبه یا کاور آن دقت کنیم. در صورت رویت گزینه Hypo-allergenic با خیال راحت از این محصولات استفاده نمایید. هایپو آلرژیک به معنی کم حساسیت زا می باشد و پایین‌ترین میزان آلرژی را برای مصرف کننده خود ایجاد می‌کند.

خشک نمودن پوست:

اگر می‌خواهید از بدلیجات به عنوان قسمتی از زیورآلات خود استفاده نمایید. حتما قبل از هر کاری، محدوده مورد تماس پوست خود با آن را به صورت کامل تمیز و خشک نمایید. نبود رطوبت و آلودگی موجب پایین آمدن تاثیرات آلرژی زا می‌شود.

نکته قابل توجه و مهم این است که حساسیت به بدلیجات معمولا پیش زمینه ژنتیکی دارد و عامل ژنتیک را نمیتوانیم ازبین ببریم یا به مرور حتی ممکن هست با تکرار حساسیت، بروز علائم بیشتر و حادتر بشود. در صورت بروز و تایید حساسیت پوستی به بدلیجات، نوبت به درمان حساسیت به زیورآلات می رسد. برای درمان، روشهای متعددی وجود دارد که رایج ترین آن ها، درمان دارویی است. فراموش نکنید که درمان دارویی حتما باید با تجویز پرشک متخصص صورت بگیرد تا از بروز عوارض جانبی هم جلوگیری شود.

در اینجا به برخی از داروهای کاربردی در درمان حساسیت پوستی به بدلیجات اشاره میکنیم:

داروهای خوراکی مانند: آنتی هیستامین، پرومتازین، سیتریزین، برخی از آنتی بیوتیک ها می باشد.

داروها و پمادهای موضعی مانند: پماد منتول، پماد بتامتازون، پماد کلوبتازول، پماد لیدوکائین و از این قبیل داروها می باشد.

این داروها در درمان عارضه های ناشی از استفاده بدلیجات و زیورآلات، تاثیر مثبتی داشته اند و به عنوان درمان دارویی حساسیت های پوستی شناخته می شوند.

امیدواریم که این مقاله بانی گالری برای شما مفید باشد و از راهکار های درمان  حساسیت های پوستی بهره برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟
X
question