اصول و تکنیک های طراحی زیورآلات

صنعت طلا و جواهر سازی از جمله صنایع مورد توجه و پر سود میان صنایع می باشد؛ و خلاقیت و نوآوری ضرورتی اجتناب ناپذیر برای ثبات و بقایای این طراحی عنصری برای تحرک و پویایی این هنر صنعت محسوب می شود؛ لذا اکثر برندهای مشهور دنیا در صدد بر آمده اند تا توان و ظرفیت های شرکت خود را از طریق طرح هایی که دارای خلاقیت می باشد مطرح کنند. با توجه به اینکه در این هنر صنعت ایده و نوآوری حرف اول را می زند و این نوآوری باعث افزایش در آمد شده است و می توانیم این صنعت را جزء صنایع اشتغال زا در نظر بگیریم. در این مقاله بانی گالری تلاش شده است تا ضمن بیان تعاریفی از طراحی جواهرات و بررسی ویژگی های طراحی جواهرات و تکنیک های آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

طراحی جواهرات را از کجا شروع کنیم؟

از یک ایده اولیه که آن را ایده خام می نامیم شروع می کنیم. ایده های خام از کانال های مختلفی از جمله یک الهام آنی، یک فرآیند خلاق یا حتی ارتقای ایده های گذشته وارد می شود. طراحی فرایندی خلاقانه هست که در طی آن طراح باید با آزادی عمل طراحی کند و معمولا پس از اسکچ های اولیه، ایده کم کم شکل می گیرد و تطبیق طرح ، مربوط به مراحل بعدی می باشد. در طراحی اولیه جواهرات، آنچه بیش از همه اهمیت دارد فرم اثرهست که به زیبایی منجر خواهد شد و در واقع در طراحی جواهرات ،فرم اثر از کارکرد آن جداگانه نیست.

 طراح در فرآیند طراحی با سه عامل اساسی درگیر خواهد بود که در نمودار زیر نمایش داده می شود.

ویژگی های طراح جواهرات

  • طراحان جواهرات باید دارای توانایی هنری ذاتی و با مهارت باشند.
  • آنها باید به جزئیات توجه کنند، قادر به تجسم و درک آن چیزی داشته باشند که کاملا جذاب و شیک می باشد.
  • همانند بسیاری از حرفه های هنری، تولیدات طراحان جواهرات، توسط همکاران و مشتریان مورد نقد قرار می گیرند، بنابراین شخصیت پرشور نیز یک نکته ی کلیدی هست.

نکته کاربردی در طراحی جواهرات

اول از همه باید نوع جواهراتی را که به آن علاقه دارید مشخص کنید.در شروع کار، تصمیم گیری برای این که از کجا و با چه نوع جواهراتی باید شروع کنید، می تواند بسیار شما را سردرگم کند، چرا که در این خصوص طیف گسترده ای از گزینه ها پیش روی شما قرار می گیرد.

برای آسان تر کردن کار، بهتر هست در قدم اول مشخص کنید که به چه مدل جواهراتی بیش ترعلاقه مند هستید و تمایل به یادگیری نحوه طراحی آن دارید.

تکنیک طراحی زیورآلات

طراحی جواهرات خوب کلا مربوط به تکنیک های طراح می باشد این تکنیک چیزی هست که یک فرد می تواند از طریق یک ویدیو یوتیوب انتخاب کند یا از طریق کارهای آموزشی که در دانشگاه انجام می شود ، آن ها را بیاموزد.

تکنیک برای طراحان استعداد و خلاقیتی را فراهم می آورد تا طرح خود را روی کاغذ بکشند یا اینکه با برنامه CAD (Computer-Aided Design) اقدام به طراحی کنند.
این توانایی یک طراح جواهرات هست که باید بداند، لعل قرمز درمقابل گردنبند طلا بسیار جلوه پیدا می کند. این تکنیک ها تعیین می کنند که این قطعه دوام مورد نظر را دارد یا نه. آیا خیلی بلند یا کوتاه است. آیا پوشیدن آن راحت یا سخت می باشد. همه این ها را تکنیک ها مشخص می کنند.

طراحان زیورآلات باید بدانند چگونه طرح های خود را دستکاری کنند یا اینکه چگونه تغییرات را در جواهرات بر اساس بازخورد به دست امده از مشتری انجام دهند تا مشتری راضی باشد و جواهر مطابق با سلیقه مشتریان باشد .

در خصوص مهارت های ساده و اولیه جستجو کنید.هر حرفه ای و هر کاری را که بخواهید شروع کنید، قطعا به یک سری مهارت های اولیه نیاز خواهید داشت. در خصوص این حرفه نیز بهتر هست ابتدا کمی در خصوص نحوه کار، تکنیک های مورد استفاده و مهارت های پایه ای مورد نیاز اطلاعات لازم را به دست آورید.
برای این منظور می توانید با کمک از کتاب های متعددی که در خصوص حرفه طراحی جواهرات وجود دارند، پیشرفت کنید. علاوه بر این، سایت های معتبر، دوره های مقدماتی آموزشی و مقاله های متعددی که در این خصوص وجود دارند نیز می توانند به شما اطلاعات پایه ای را ارائه بدهند.

اصول طراحی را بیاموزید

استادان مفاهیم پایه و استراتژی ها برای اینکه به یک طراح جواهر موفق تبدیل شوند، باید از محدوده ی وسیعی از مواد برای ساخت هنر پوششی از جمله فلز، شیشه، سنگ های قیمتی و مواد بی شمار دیگری استفاده کنند و آنها را به کار گیرند.
از طرح های ساده ای که به صورت مکانیکی تولید می شوند،گرفته ؛ تا قطعات هنری پر از فلزات گرانبها ، یک طراح جواهرات، از مفهوم قطعه گرفته تا ساخت نهایی قطعه و همه چیز را خودش انجام خواهد داد و به رنگ قطعه، تعادل و کیفیت آن را مورد توجه قرار می دهد. ایده یا مفهوم طراحی جواهرات اولین گام در فرآیند ایجاد زیورآلات می باشد.
برای شروع، اصطلاحات مربوط به حرفه طراحی جواهرات را بیاموزید.نکته مهم دیگری که برای افراد مبتدی و در ابتدای این مسیر پیشنهاد می شود، این هست که از اصطلاحات مختلفی که در این رشته وجود دارد، آگاهی پیدا کند. در هر رشته و تخصصی، یکسری لغات و اصطلاحات تخصصی وجود دارد. با یک جست و جوی ساده و بررسی برخی از این اصطلاحات رایج در این حرفه، می توانید راه را برای خود هموارتر کنید. به این ترتیب هنگام شروع یادگیری، با خرید لوازم و ابزار مورد نیاز برای پیشروی در این مسیر، دچار سردرگمی های معمول نمی شوید.

سایت ها و ترند های به روز را دنبال کنید

برای درک بهتر حرفه طراحی زیورآلات و آشنایی بیش تر با ماهیت این کار، می توانید از افراد متخصص کمک بگیرید یا حتی بهتر هست از نزدیک یک تیم طراحی و ساخت جواهرات را ملاقات کنید. البته که کتاب ها و سایت های تخصصی بسیاری نیز می توانند در این مورد به شما کمک کنند.

در این مسیر همچنین می توانید با دنبال کردن سایت های متعدد در این زمینه، با ترند های روز بیش تر آشنا شده و از رویکرد های جدیدی که در خصوص حرفه طراحی جواهرات وجود دارد، آگاه شوید. به این ترتیب همزمان با شروع و پیشرفت یادگیری در طول دوره آموزشی، با جدیدترین ترند ها و رویکرد ها آشنا خواهید شد و می توانید از آن ها الهام بگیرید.

در طراحی ریسک پذیر باشید!

برای موفقیت در هر تخصصی، شجاعت و بی پروا بودن لازم می باشد. افرادی که خود را تنها به یکسری آموزش ها و طرح های مشخص محدود می کنند، قطعا نتیجه جالبی نمی گیرند. بنابراین درهر حرفه ای از طراحی جواهرات، سعی کنید طرح ها و ایده های جدید تر را دنبال کنید و به دنبال خلق چیزی متفاوت و ایده متفاوتی باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟
X
question