بررسی دستبند پاراکورد

بررسی دستبند پاراکورد

دستبند پاراکورد که به عنوان دستبند نجات نیز شناخته می شود و ابزاری برای بقا محسوب می شود. این نوع از دستبند ها توسط نجات دهندگان، کوهنوردان و یا هر فردی که از طبیعت و فضای باز و تا حدودی خطرناک و هیجانی لذت میبرد استفاده میشود. این دستبند بسیار محکم است و وزن بسیار زیادی را میتواند تحمل کند. این دستبند از زمان جنگ جهانی دوم در چترهای نجات مورد استفاده قرار گرفته شده بوده است. در این مقاله از بانی گالری به بررسی دستبند پاراکورد به طور کامل می پردازیم.

دستبند پاراکورد

تاریخچهی دستبند پاراکورد

پاراکورد یک طناب نایلونی سبک وزن است که در طی جنگ جهانی دوم سربازان از آن استفاده میکردند. این طناب در خطوط معلق یا آویزان چتر نجات مورد استفاده قرار میگرفت.

پس از آن دستبندهای پاراکورد به دست غیرنظامیان راه پیدا کردند و به نمادی از آمادگی و ماجراجویی در فضای باز تبدیل شدند. علاقه مندان به فضای باز، کوهنوردان و افراد نجات دهنده، قابلیت های خاص دستبندهای پاراکورد را یافتند و از پتانسیل آن ها برای ارائه راه نجات در موقعیت های غیرمنتظره استفاده کردند.

تاریخچه‌ی دستبند پاراکورد

کاربرد های دستبند پاراکورد چیست؟

دستبندهای پاراکورد که در اصل برای استفاده نظامی طراحی شده بودند، به لوازم جانبی همه کاره با طیف گسترده ای از کاربردهای عملی تبدیل شده اند. استحکام و دوام ذاتی پاراکورد این دستبندها را به ابزارهای ارزشمندی در موقعیت های مختلف، از ماجراجویی در فضای باز تا آمادگی در شرایط اضطراری تبدیل می کند. در ادامه بیشتر به بررسی دستبند پاراکورد و کاربرد هایش می پردازیم.

کاربرد های دستبند پاراکورد

 

 

1. ساخت پناهگاه

همانطور که بالاتر به آن اشاره شد طناب این دستبند از قدرت و استحکام بالایی برخوردار است. بنابراین در هنگام نیاز و شرایط اضطراری میتوانید یک سرپناه محکم و قابل اعتماد را با باز کردن این دستبند بسازید. به خاطر داشته باشید که پس از باز کردن آن، تقریبا غیر ممکن است که آن را دوباره به دستبند تبدیل کنید، بنابراین این ویژگی را واقعاً فقط برای مواقع اضطراری استفاده کنید.

2. مصارف پزشکی اورژانسی

دستبند پاراکورد می تواند به عنوان یک وسیله‌ی اورژانسی برای کنترل خونریزی شدید استفاده شود. استحکام کششی بالای طناب پاراکورد، فشار موثر و خوبی را تضمین می کند و تا زمانی که کمک های پزشکی مناسب در دسترس نباشد، به طور بالقوه از آسیب بیشتر جلوگیری می کند.

3. تعمیرات

در طبیعت، فرسودگی و پارگی غیرمنتظره ممکن است روی تجهیزات رخ دهد. رشته های داخلی دستبند پاراکورد بسیار قوی هستند و می توان از آنها برای تعمیرات موقت استفاده کرد. نخ داخلی یک قطعه پاراکورد، نخ کاملی را برای دوختن پارگی در لباس‌ها، کوله‌پشتی‌ها و سایر تجهیزات ایجاد می‌کند.

4. ایمن کردن اقلام

در شرایط اضطراری، حفظ امنیت و سازماندهی وسایل، بسیار مهم است. از دستبند پاراکورد می توان برای بستن وسایل و ابزارآلات به یکدیگر استفاده کرد و یک بسته محکم و قابل اعتماد ایجاد کرد. این مورد نه تنها به حمل و نقل کارآمد کمک می کند، بلکه از گم شدن اقلام مهم نیز جلوگیری می کند و تضمین می کند که همه چیزهایی که نیاز دارید به راحتی در دسترس هستند.

5. نشانگر نشانه

در شرایط اضطراری، بند یک دستبند پاراکورد می تواند به عنوان وسیله ای سریع و کارآمد برای گذاشتن نشانگرهای موقت و کمک به نجات یا راهنمایی دیگران به سمت ایمنی باشد. البته باید خاطرنشان کنیم که معمولا از پاراکورد های روشن برای این عملکرد استفاده میشود.

6. جرقه زدن و درست کردن آتش

همانطور که واضح است آتش یک عنصر اساسی برای بقا در شرایط اضطراری است. آتش از آن جهت حائز اهمیت است که در شرایط سرما، گرما را فراهم می کند. علاوه بر این همانطور که به طور واضح مشخص است غذا یکی از نیازهای ضروری برای زنده ماندن چه در شرایط آسودگی چه در شرایط سخت است. بنابراین برای زنده ماندن به غذا نیاز داریم و برای پخت و پز به آتش! در برخی موارد نیز از آتش به عنوان سیگنال دهنده استفاده می شود. رشته‌های داخلی دستبند پاراکورد اغلب قابل اشتعال هستند و می‌توان از آنها به‌عنوان تینر برای ایجاد سریع آتش استفاده کرد. همچنین برخی دستبند ها شامل جرقه ساز هستند که این مورد نیز به درست کردن آتش کمک میکند.

7. کمک به ماهیگیری

هنگامی که نزدیک یک منبع آب هستید، توانایی به دست آوردن غذا بسیار مهم است. پاراکورد باز شده می تواند به عنوان یک قلاب ماهیگیری بادوام و انعطاف پذیر عمل کند. با چسباندن یک قلاب موقت ساخته شده از مواد موجود و در دسترس خود، این دستبند به ابزاری برای صید ماهی تبدیل می شود و منبع غذایی ارزشمندی در شرایط بقا است.

 

معنی پشت دستبند پاراکورد چیست؟

دستبند پاراکورد علاوه بر زیبایی و کاربردی که دارد نشانه ای از نماد و قدرت نیز است. همچنین در رابطه با نوع بافت آن میتوان گفت هر گره و بافت نشان دهنده به هم پیوستگی جنبه های مختلف زندگی و اهمیت ثابت ماندن در میان چالش ها است. برای برخی، پوشیدن دستبند پاراکورد نماد تعهد به ماجراجویی و اکتشاف است، در حالی که برای برخی دیگر، ممکن است نشان دهنده تعهدی برای آماده شدن برای هر موقعیتی باشد که سر راهشان قرار می گیرد.

معنی پشت دستبند پاراکورد

انواع دستبند های پاراکورد چیست؟

امروزه دستبندهای پاراکورد در طیف وسیعی از رنگ‌ها، طرح‌ها در دسترس هستند. انواع مختلف دستبند های پاراکورد مناسب سلایق و سبک‌های مختلف است. دستبندهای پاراکورد از بافت های ساده تک رنگ گرفته تا بافته های پیچیده با چندین رنگ میتواند علاوه بر پتانسیل زیاد برای نجات، زیبایی را به استایل افراد ببخشد.

برخی از دستبندها حتی دارای عناصر اضافی مانند قطب نما، استارتر آتش (جرقه زن) یا سوت هستند که کارایی بیشتری را به آن می بخشد.

یکی دیگر از ویژگی های برخی از دستبند های پاراکورد چاقو داشتن آنها است. چاقو که یکی از حیاتی ترین ویژگی های مورد نیاز برای افراد در مواقع خطر و اضطراری است. علاوه بر برطرف کردن نیازهای معمولی مانند بریدن برخی از وسایل، با استفاده از چاقوی این دستبند میتوان در شرایط ضروری از خود دفاع کرد. ممکن است برخی از دستبند هایی که قیمت بالایی دارند از آپشن چراغ ال ای دی نیز برخوردار باشند. این چراغ به حرکت افراد در تاریکی و دور از محل چادر خود کمک  بسزایی میکند.

انواع دستبند پاراکورد 2

سوالات متداول

  1. آیا دستبند پاراکورد خیس میشود؟

بله از آنجایی که دستبند های پاراکورد از طنابی به نام پاراکورد ساخته شده اند، خیس میشود. آنها ضد آب نیستند و نمی توانند آب را دفع کنند. اما با این حال مرطوب شدن یا خیس شدن آن باعث از دست دادن مقاومت آن نمیشود.

  1. دستبند پاراکورد دارای چه میزان مقاومتی است؟

دستبندهای پاراکورد به دلیل استحکام و دوام استثنایی خود به دلیل طناب نایلونی باکیفیت مورد استفاده در ساخت آنها شناخته شده اند. این ویژگی باعث می شود که دستبندهای پاراکورد برای کارهای مختلف، از ایمن کردن وسایل گرفته تا مواقع اضطراری که ممکن است به یک طناب قوی نیاز باشد، قابل اعتماد باشد.

  1. چگونه دستبند پاراکورد را تمیز کنیم؟

میتوانید از صابون و آب گرم برای تمیز کردن دستبند خود استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که قبل از پوشیدن دوباره‌ی آن حتما اجازه دهید تا دستبند پاراکوردتان به طور کامل خشک شود. همچنین برای از بین بردن بوی بد میتوانید از آب ولرم و جوش شیرین به مقدار کم استفاده کنید. توجه داشته باشید که از  استفاده آب با دمای بالا خودداری کنید و همچنین از مواد شیمیایی خشن و قوی برای تمیز کردن دستبند پاراکورد استفاده نکنید. همچنین لازم به ذکر است که دستبند خود را در خشک کن نگذارید و اجازه دهید تا دستبند پاراکوردتان با دمای طبیعی خشک شود و سپس از آن مجدد استفاده کنید.

سوالات دستبند پاراکورد

 

سخن نهایی

به طور کلی در این مقاله از بانی گالری بطور  کامل و جامع به بررسی دستبند پاراکورد پرداختیم. دیدیم که دستبند پاراکورد که به عنوان دستبند نجات نیز شناخته می شود چه کاربردهایی دارد و چه آپشن هایی ممکن است در برخی از آنها وجود داشته باشد. همچنین به تاریخچه‌ی این دستبند برای درک بهتر کاربرد آن پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونم کمکتون کنم؟
X
question